Alkomaty się mylą
Używane przez Policję alkomaty się mylą. Jeśli trafiłeś na patrol Policji, który przeprowadził badanie poziomu alkoholu w wydychanym powietrzu i „wydmuchałeś” więcej, niż jest dopuszczalne przez przepisy, być może jest to częściowo wina źle skalibrowanego alkomatu.
Dopuszczalny poziom alkoholu
Definicję stanu po użyciu alkoholu i stanu nietrzeźwości znajdujemy w art. 46 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
- Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3. Prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu jest wykroczeniem.
- Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem.
Niewielkie przekroczenie
Największą frustrację wśród kierowców budzi sytuacja, gdy osoba zatrzymana czuje się trzeźwa, a alkomat wskazuje stężenie niewiele wyższe niż wartość graniczna – 0,12 mg/dm3 albo 0,26 mg/dm3. Zatrzymany zadaje sobie pytanie „dlaczego akurat tyle? Gdybym zmieścił się „pod kreską” nie poniósłbym konsekwencji lub byłyby one mniej dotkliwe.”
Dlatego warto wiedzieć, że alkomaty mogą się mylić i w takiej sytuacji jest szansa na obronę.
Kalibracja
Kalibracja jest działaniem, które polega na ustaleniu relacji pomiędzy wartościami wskazywanymi przez badane urządzenie a wartościami wskazywanymi przez wzorzec. Jej celem jest uzyskanie dokładności i spójności pomiarowej.Mimo jej przeprowadzenia alkomaty się mylą.
Alkomaty, których używa Policja to najczęściej modele AlcoQuant i Alkometr. Wzorcowanie analizatorów wydechu pozwala na określenie granicznych błędów dopuszczalnych i powtarzalności, jednak pomiary te odnoszą się do badań laboratoryjnych prowadzonych z użyciem wzorców certyfikowanych w określonych warunkach środowiskowych.
Oczywistym jest, że zwyczajne badanie kierowcy odbywa się przy drodze, czyli w zróżnicowanych warunkach – w słońcu, w deszczu, na wietrze. Każdy kierowca jest też inną osobą, ma inne warunki fizyczne i zdrowotne, zależne też od dyspozycji danego dnia. To niesie ze sobą konsekwencje dla wyników pomiarów.
Obrona
W takiej sytuacji warto podjąć obronę przed sądem. Jeśli chcesz skorzystać z pomocy adwokata doświadczonego w sprawach karnych prowadzonych wobec kierowców – skontaktuj się z nami.
Więcej na ten temat przeczytasz w moich innych wpisach na blogu: tutaj i tu.